Jak wybrać rowery crossowe?

adventure biker

Kiedy jesteśmy już zdecydowani na dłuższe wyprawy rowerowe dobrze jest wybrać odpowiedni model roweru. Do poruszania się po jezdni oraz polnych i leśnych bezdrożach najlepszą opcja jest rower crossowy.

Niby góral, a jednak trekkingowy

Dla większości producentów rower crossowy to tylko odchudzona wersja roweru trekkingowego. Przede wszystkim pozbawiona dodatkowego osprzętu. Różnice jakie widać między rowerem crossowym, a trekkingowym to brak błotników, bagażnika i zdecydowanie agresywniejszy kształt ramy rowerowej. Jednak komfort jazdy nadal pozostaje taki sam. Regulowany mostek i lekko wygięta kierownica pozwala na zachowanie wyprostowanej postawy podczas jazdy. Duże koła, najczęściej stosowane są 28 i 29 calowe, pozwalają na pokonywanie dużych dystansów przy zmniejszonych nakładach energii. Bieżnik opony jest pośredni miedzy typową opona dla roweru górskiego, a szosowego. Również w rowerach crossowych stosowane są amortyzowane widelce, aby zapewnić komfort jazdy i zniwelować ewentualne kontuzje jednak skok amortyzatora jest zdecydowanie mniejszy niż w rowerach górskich.

 

Na co spojrzeć, na co zwrócić uwagę

Kupują rower crossowy, jak przy kupnie każdego innego modelu, należy zwrócić uwagę na rozmiar ramy. Jednak podczas kupowania roweru crossowego nie należy stosować rozmiarówki jak przy rowerach MTB. Mimo, że dla wielu producentów to żadna różnica, jednak głównych parametrem przy wyborze roweru crossowego to komfort jazdy w pozycji wyprostowanej. Dlatego warto przy wyborze roweru crossowego skorzystać z pomocy w sklepie rowerowym. Kolejnym parametrem to napęd, dobrze jest rozważyć opcję 3×8 tj. trzy zębatki z przodu, osiem z tyłu. Rozwiązanie 6 lub 7 przełożeń na tylnej kasecie oparte są na tanich, ciężkich i przede wszystkim awaryjnych konstrukcjach wolnobiegu. Stosowanie 9 lub 10 rzędów na tylnym kole to już kwestia indywidualnego gustu i możliwości finansowych. Kolejną ważną cechą poprawiającą komfort jazdy na rowerach crossowych to amortyzowany widelec. Jego skok najczęściej waha się między 50, a 65 mm i nie jest tak mocno regulowalny jak w przypadku rowerów górskich. Ale do jazdy na umiarkowanych, pod względem wysokości i przechyleń terenie, większa liczba opcji jest zbędna. Należy również zwrócić uwagę na kierownice. W rowerach crossowych stosuje się zazwyczaj kierownice wygięte ku kierowcy, to takie jakie były stosowane w rowerach naszych dziadków. Nadgarstki odchylone są o kilka stopni względem przedniej osi, to powoduje że komfort jazdy jest zdecydowanie lepszy niż przy prostych kierownicach. Pozwala to na pokonanie znacznie większych odległości. Dodatkową opcją jest regulowany mostek pozwalający dobrać odpowiednią wysokość kierownicy. Jest to bardzo ważne dla osób niskiego wzrostu. Kiedy już dobierzemy odpowiedni rozmiar roweru crossowego, to nie pozostanie mam nic innego, jak tylko pochłaniać kilometry i zwiedzać okolice.

 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*