Ewolucja rowerów

Obecnie rowery są ogólnodostępne i rozpowszechnione. Już od wczesnych lat dzieciństwa jesteśmy uczeni jak się na nich poruszać, a ogólna konstrukcja jest znana każdemu dziecku. Jednak historia konstrukcji roweru to już prawie dwieście trzydzieści lat. Jak zmieniały się na przestrzeni dekad?

Pierwszy ma najtrudniej

Twórcą roweru, a może lepiej nazwać to: pojazdu dwukołowego biegowego napędzanego siłą mięśni, był Made de Sivrac. Jego drewniana konstrukcja z 1790 roku pozwalała na przemieszczanie się, jednak nie miała możliwości sterowanie. Być może dlatego nie zachwycił ówczesnego świata. Około trzydziestu lat później niemiecki wynalazca Karl Drais przedstawił swoją wersję maszyny biegowej. Również zbudowanej z drewna, jednak jego konstrukcja wyposażona była w obrotowy widelec umożliwiający skręcanie bez konieczności zsiadania z pojazdu. Na karcie historii jeszcze kilku wynalazców zapisało się jako twórcy bicyklów, welocypedów. Za to rok 1868 był szczęśliwy dla panów Guilmeta i Mayera, którzy opracowali mechanizm łańcuchowy. Rok później zostało przedstawione koło z metolowymi szprychami. W 1885 John Kemp Starley opracował konstrukcję maszyny przypominającej współczesny rower. Kierownica była na sztywno skręcona z widelcem, a tylne koło było napędzane poprzez łańcuch mechanizmem korbowym. Swój wynalazek nazwał rover – wędrowiec, stąd polska nazwa. Dalej historia rozwoju roweru potoczyła się bardzo szybko. Już w roku 1932 wprowadzono do rowerów sportowych mechanizm przerzutek, a po zakończeniu II wojny światowej rowery powoli gościły w każdym domu.

Z chęci wyróżnienia się

Właśnie z chęci wyróżnienia się obecnie mamy możliwości wyboru rowerów przeznaczonych do różnego typu rekreacji. Od klasycznego roweru holenderskiego, z bagażnikiem, błotnikami i hamulcem typu torpedo, ewolucja roweru umożliwia nam wybór. Obecnie możemy poruszać się rowerem miejskim, który przypomina ower holenderski, ale wyposażony jest w biegi schowane w tylnej piaście. Dla długo dystansowców, ale nie ścigających się w kolarskich peletonach, przeznaczony jest rower trekkingowy. Duże koła pozwalają na przemieszczanie dużych odległości przy nakładzie małej ilości sił. Dla szukających ekstremalnych wrażeń, przemieszczając się po skalistych zboczach, rowery górskie i MTB są odpowiednim wyborem. Również BMX należy do tego typu rowerów, ale ich właściciele ekstremalnych wrażeń szukają w betonowej dżungli. Dla amatorów szybkości, niezmieniony od ponad siedemdziesięciu lat rower szosowy. Rozróżnia się również rowery ze względu na budowę ramy. Ostatnimi przedstawicielami ewolucji są rowery poziome, w których rowerzysta prawie leży. Jednak we wszystkich tych modelach nadal obowiązuje jedna podstawowa zasada. Wszystkie poruszane są siłą ludzkich mięśni. Mimo wprowadzania rowerów elektrycznych na rynki, kręcenie korbą wyzwala tyle radości, że nadal każde nowe pokolenie uczone jest jazdy na jednośladach od samego dzieciństwa.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*